En weer door , van st Lucia naar Underberg

18 augustus 2025 - Underberg, Zuid-Afrika

Na een goede nacht slaap voor iedereen, ging om 6.45 uur weer de wekker.
Nog even douchen, spullen weer bij elkaar pakken en alvast in de auto zetten.
We kregen weer een overheerlijk ontbijt met dit keer wentelteefjes. De omeletten met kaas, bacon en champignons ( en variaties daarop) smaakten heerlijk.
Nog even plassen en tijd om te gaan. Bij de supermarkt halen we nog wat broodjes en water. En we maken ons klaar voor een 5,5 uur durende rit naar Underberg (450 km). Dit ligt in de buurt van Lesohto, wat onze bestemming morgen zal worden.
Vandaag hebben we grotendeels snelweg. Dat lijkt saai, maar er is genoeg te zien onderweg. 
We blijven ons verbazen dat mensen gewoon de snelweg lopend oversteken. Auto's stoppen spontaan om iemand mee te nemen of om verse ananas of sinaasappels te kopen die in een kraampje langs de snelweg verkocht worden . Bij werkzaamheden staat iemand met een rode vlag op de snelweg te zwaaien. Een groepje van 4 mannen is met 1 kettingzaag bezig, waarbij 1 de zaag heeft, 2 een zak open houden en de 4e alles erin stop.   Zo creeer je wel werkgelegenheid. 
We zijn blij om te zien dat er groepjes bezig zijn om het afval in de bermen te verzamelen. Na een klein uurtje rijden moeten we stoppen, er komen 2 enorme gevaartes ons tegemoet op de snelweg. De wieken van een windmolen worden onder politiebegeleiding naar hun bestemming gebracht.

Na 2 uurtjes neemt Martine dapper het stuur over. Echter heeft ze de pech dat het steeds drukker wordt op de snelweg, ze on de file moet rijden en er om de haverklap wegwerkzaamheden zijn. Na een uur houdt ze het voor gezien en mag Robert weer verder rijden.
Door de betonplaten op de weg en het rijden tussen de bergen wanen we ons even in Duitsland. We rijden tussen de prachtige bergen en over de passen.
Vlak voor we aankomen bij de Khotso lodge lopen een aantal boeren met hun kudde koeien midden op de weg. Het valt ons op dar de koeien. Er hier veel beter uit zien en dat we de boeren ook echt bezig zien met de koeien. Het is extreem droog geweest de afgelopen periode en de boeren zoeken dus naar plekken om hun veel te laten grazen.

Voor we aankomen bij de lodge zien we heel veel paarden en ook bij Khotso zelf zijn paarden te vinden. Marit is door het dolle heen. We puzzelen even met de receptioniste , maar het is dezelfde keer wel gelukt. Morgenochtend om 7.30 uur gaan de dames met z'n 3en een uurtje paardrijden. Omdat we morgen een lange reisdag hebben durft Robert het niet aan.
Terwijl Robert en Anouk naar onze rondavels rijden, gaan Marit en Martine even kennismaken met de paarden.

Ook nu hebben we weer een supermooie locatie, met zelfs een klein balkonnetje en een eigen vuurplaats.
De dames gaan lekker spelletjes doen en  Robert pakt weer even zijn rust.
Als Robert weer uit bed stapt, maakt hij het vuur buiten aan en doen we met zn 4en nog een spelletje voor het tijd is om naar de andere kant te lopen. Voor het avondeten.  Samen met een moeder en zoon eten we vanavond aardappelpuree met groente ne gehakt prutje, boontjes en doperwtjes.

Daarna hebben we met zn allen bij het kampvuur gezeten. We komen erachter dat de oudste zoon van het stel nu op de wildlife academy in Kaapstad is en net de opleiding forensisch onderzoek heeft afgerond. Een plek waar Anouk mogelijk stage wil gaan lopen. We kletsen gezellig met elkaar, wisselen onze avonturen uit en lopen. Gezamenlijk weer terug. Onderweg besluiten we om vanavond foto's van de sterren en met name de melkweg te maken.  We zien bij het andere stel dat ze deze al heel mooi met hun iPhone op de foto kunnen zetten, maar dat lukt neit met onze telefoons.  Dus we pakken de camera erbij en lopen weer een stukje terug, naar ene plek met de minste lichtvervuiling. We proberen wat verschillende instellingen en uiteindelijk lukt het ons om wat goede fotos te maken.
Tevreden gaan we terug naar de Rondavels, waar Marit al heerlijk ligt te slapen. We leggen onze spullen klaar voor morgen ochtend en gaan ook naar bed.

Foto’s

1 Reactie

  1. Ella:
    19 augustus 2025
    Mooie dingen weer meegemaakt zo. Geniet van de paarden morgen