Van Graskop naar Balule

2 augustus 2025 - Balule Nature Reserve, Zuid-Afrika

Al zittend bij het vuur waar net ons vlees op " gebraaid" is, schrijf ik het verslag van de afgelopen dag.

Na weer een verrukkelijk ontbijt van Lucinda ( sweet plapjack voor de meiden en savory flapjack voor Robert) was het tijd om de laatste dingen in te pakken en alles in de auto te stoppen. We besluiten om nog een waterval , de MacMac fall en de three rondavels te bekijken, voordat we doorrijden richting Hoedspruit voor onze eerste safari.

De MacMac fall was een mooie waterval, maar de beleving was minder. We hadden het al snel gezien en daarom besloten om toch nog een andere waterval, de Lisbon Fall, mee te bekijken. Wat zijn we blij dat we dat gedaan hebben. Wat een prachtige waterval was dit. Of eigenlijk watervallen, want het waren er 3. Wat aan de ene kant super fijn is, maar voor de hoeveelheid water in de falls jammer is, is dat het regenseizoen in september weer begint, na een lange periode van droogte. En dus stroomt er maar weinig water naar beneden. Maar als we dit nu al mooi vinden, zijn we ook wel nieuwsgierig aan het worden hoe ze er uit zien aan het einde van het regenseizoen.

Na nog wat foto's gemaakt te hebben twijfelden we of we wel of niet naar de rondavels zouden gaan. Dus de route maar ingesteld op ons eindpunt, Balule Game Reserve en maar zien wat we doen. Eenmaal bij de rondavels aangekomen bleken we nog een uur te hebben en we waren toch wel nieuwsgierig.  Dus toch maar gestopt. Hier hebben we geen spijt van gehad. Het was prachtig. Wat een mooi uitzicht. We hebben het er even van genomen om rustig te zitten en te genieten.

Maar na een uurtje was het echt tijd om verder te gaan, op naar onze eerste safari.
Na 1,5 uur kwamen we aan bij de gate van Balule. Hier werden we opgewacht door Andreas. Alle koffers, tassen en lading camera's werden overgeladen in de safari-auto en toen begon onze trip van 20 minuten naar het Bundox camp.
We waren net onderweg toen we gelijk impala's tegen kwamen. En even later 4 olifanten op enkele meters afstand. Wauw! Wat een goed begin. Onderweg hebben we nog meer impala's, een koedoe en een ....
Meerdere keren zagen we " Zazou" vliegen. Vlak bij het kamp waren nog 2 olifanten heel dicht bij. De fotocamera's hadden we nog even in de tas laten zitten, maar wel even een foto/ filmpje met telefoon gemaakt.

Eenmaal  aangekomen bij het base camp werden we begroet door Lilan & ..
Wat een toplocatie is dit! Wauw! Tessa heeft de lat al wel hoog gelegd. We slapen midden in het game reserve in 2 persoons(luxe) tenten. Er is een lekkere chill zone waar je uitkijkt over het park. Er is plonsbad, ligstoelen en overdekt stukje veranda.
Er is ook een kijkhut gemaakt. Vanuit de hut zie je een aangelegd vijvertje waar regelmatig de dieren komen drinken. Er vliegen ook enorm veel vogels rond. Morgen tussen de safari's door hebben we alle tijd om de vogels op de foto te zetten.

We hebben nog een klein uurtje voor we vertrekken voor onze eerste safari. Robert en Marit gaan even slapen en chillen en Martine en Anouk zoeken alle foto spullen en warme kleding uit. Daarna gaan ze even kennis maken met het andere gezin wat hier verblijft en waarmee we vanavond en morgenochtend op safari gaan. Het is een Frans gezin met iets oudere kinderen dan Anouk. Gelukkig spreken ze ook goed Engels en al snel hebben ze een gezellig gesprek met elkaar. Na een kwartier is het tijd om ons klaar te maken. Ondanks dat het nog boven de 20 graden is zal het snel afkoelen, dus thermokleding onder de gewone kleding aan, camera's pakken, plassen en op naar de auto.
Oliver is onze ranger en Josh onze gids. Er wordt al snel een krokodil gevonden, die ligt wel wat verder weg. Maar binnen 10 minuten heeft Oliver al slapende leeuwinnen gespot! Wauw! Nummer 2 van de big 5 is al binnen! We staan met de auto op zo'n 7 meter afstand te kijken. Ze zijn met z'n 3en en liggen allemaal lekker te slapen. Eentje wordt wat wakker, tilt af en toe haar kop even op. Gaat op een gegeven moment nog even staan om 2 meter verderop achter een struik weer neer te ploffen. Ze vindt het  nog te warm  om in actie te komen.

Op naar het volgende dier... we komen verschillende groepen impala's tegen en andere soorten antilopen. De waterbok wordt ook gesignaleerd en enkele soorten vogels, in ieder geval de grijze toerako en meerdere zazou's  en nog een Groene Wood...

We rijden langs meerdere olifanten, maar die vindt de gids te ver weg staan en dus rijden we door. De ranger ziet tegen een heuvel heel veel zwarte stipjes. Buffels. Een hele toer om daar te komen, maar we hebben de groep gevonden. Wat zijn het er veel! Wel meer dan 50, misschien wel meer dan 100.
In eerste instantie zien we een groep olifanten achter de buffels aan gaan. Dus wordt er besloten om ze tegemoet te rijden.
Wat er aan de hand was weten we niet, maar eenmaal bij de groep aangekomen was de rust wedergekeerd en stonden ze lekker te (her)kauwen.  Nog een paar kleine gevechten tussen de mannetjes gezien en toen was het tijd om verder te gaan, op naar een mooi plekje voor de zonsondergang. We kwamen bij een watertje aan waar we uit de auto mochten voor een kleine picknick.  In het water lag een hippo. We stonden er een behoorlijk eind vanaf. Dus we hebben hem gezien.. maar nog niet echt gezien.
De zon was onder en we gingen opzoek naar de katachtigen. Ze houden zich ook erg bezig met het welzijn van de dieren en we kregen dan ook uitleg op welke dieren er wel en niet geschenen kon worden. Oliver scande als een razende continu de omgeving af. Vlak bij het watertje vonden we een uiltje, de zuidelijke witwanguil. Hij was hoog in de boom, maar ook klein, maar de foto's zijn gemaakt!

Helaas hadden we verder minder geluk. We hebben nog wel een olifant en het silhouet van de giraf gezien. En er stak zelfs nog een witte Rhinus over ( 4./5) Maar de katachtigen waren niet te vinden.

Terug op het kamp stond er een prachtige tafereeltje voor het diner klaar. We zaten met z'n 8en in een halve cirkel om het het kampvuur heen, waar ons vlees op gebraaid werd waar we bij stonden.
Vooraf hadden we een salade, gevolgd door het vlees met een rijstenpuree en sausje en als afsluiting een cakje met saus. Onze bourgondiërs hebben weer heerlijk genoten. M & M vonden de smaken ook lekker.

Nog even bij het kampvuur gezeten en toen kregen we te horen dat onze douche klaar stond. Alhoewel we nog wel langer hadden willen blijven zitten, was het idee van warm water ook wel fijn.
Marit moest wel even door de ranger gered worden van een kleine sprinkhaan op haar bed voordat ze onder de douche kon stappen.

Toen Martine en Robert net in bed lagen kwam er gegil uit de tent naast hun. Marit had een grote harige bruine spin van zo'n 7 cm in de tent gevonden!  Aangezien we alle 4 geen held met spinnen zijn en ze geen ranger konden vinden, hebben ze op het fluitje in de tent geblazen om hulp te laten komen. Ranger Josh was hun reddende engel en na het lezen onze "bedtime story's" die we alle 4 op bed aantroffen zijn we in een onrustige slaap gevallen

Wist je dat

♡ We de afgelopen dagen geen WiFi bleken te hebben en jullie daarom even niet mee konden lezen met onze avonturen.
♡ maar we dat nu goed maken met 3 avonturen op 1 dag
♡ We niet goed konden zien wat voor een avond eten we hadden en Robert daardoor een bietje in z'n mond gestopt heeft!
♡ Martine de schaduw van het touwtje van het lampje in de badkamer steeds aanziet  voor een spin
♡ De eerste 800 km met de auto erop zitten

Foto’s